موج اعتصاب توام با اعتراض به عدم پرداخت دستمزد کارگران در بخش های مختلف کار با شدت ادامه دارد. تحمل گرسنگی و ذلت و تحقیر و احساس هیچ بودن حدی دارد و توده کارگر ماه ها است که این حد را پشت سر گذاشته اند. قیمت های سرسام آور مایحتاج زندگی شان هر روز توسط تاجران تشنه سود با گام های بلند تر ارقام نجومی تری را پشت سر می گذارد. در چهاردیواری جهنم سرمایه داری ایران هر روز محل کاری بسته می شود، سرمایه داران سود های هنگفت جمع کرده را به دیاری دیگر، محلی جدید و یا به بانک ها انتقال می دهد. در همین جهنم سرمایه کارگرانی که کار و ماه ها تولید کرده اند پشیزی دریافت نمی کنند و خود و خانواده اشان راهی برهوت فقر، گرسنگی، بی خانگی و بی آشیانه، می گردند. چرا سرمایه داران و دولت آن ها این چنین با بی شرمی تمام بخود حق می دهند که نه تنها توده های کارگر را در بدترین شرایط کار، بدون دستمزد و به بدترین وجه استثمار نمایند بلکه در وضعیتی که خود بوجود آورده اند با افزایش سرسام آور قیمت ها آخرین شیره زندگی و حیات آن ها را به سود خود بیفزایند!!

زیرا آنچه در مسلک و شریعت و مشرب سرمایه هیج محلی از اعراب ندارد جان و زندگی انسان های کارگر است و آنچه که کل اهمیت را دارا است سود و سود و باز هم سود است. چرا سرمایه داران و دولت آنها جسارت ارتکاب چنین جنایت و بربریت یا راه اندازی چنین حمام خون عظیم علیه کارگران را به خود می دهند برای اینکه جنبش کارگری در موقعیتی بسیار فرسوده و ضعیف و زمینگیر قرار دارد. جمعیت بسیار عظیم همزنجیران ما از زن و مرد و پیر و جوان و کودک که لحظه به لحظه در چنگال قهر گرسنگی و بیماری و بی داروئی و آلودگی محیط زیست و کل مصیبت های دیگر مولود وجود سرمایه و مولود سودجوئی هر چه کهکشانی تر سرمایه ها پرپر می شوند و تسلیم مرگ می گردند غیر قابل شمارش است. اگر بناست ما زنده بمانیم باید سرمایه داری نابود شود و این کار در گرو سازمانیابی سراسری شورائی سرمایه ستیز جنبش کارگری است. راه دیگری وجود ندارد. به سراغ جنبش اعتصابی دو هفته اخیر برویم و ببینیم که کارگران جان به لب آمده در این دوهفته چه کرده اند.

1. کارگران نیشکر هفت تپه وارد سیزدهمین روز اعتصاب خود شدند. این اعتصاب درشرایطی ادامه دارد که کارگران تحت فشار انواع واقسام تهدیدات وفشارهای کارگزاران حکومتی هستند تا به اعتصاب خود پایان دهند. کارگران یکصدا مصمم هستند که باید اعتصاب شان ن ادامه داشته باشد. آنان که در بخش‌های مختلف صنعتی و کشاورزی مجتمع نیشکر هفت‌تپه مشغول کارند از تقریبا دو هفته پیش اعتراض خود را نسبت به تاخیر در پرداخت دستمزد از سر گرفته‌اند و تا امروز شنبه (۱۰ شهریور ماه به اعتصاب ادامه داده اند. آنان همراه دیگر همزنجیران خشمگین (۱۵۰۰ نفر) به اعتصاب و اعتراض ادامه می دهند.

2. روز شنبه۱۰شهریورماه۹۷ رانندگان ترانزیت در شهر مرزی مهران در پاسخ به فراخوان قبلی در پایانه این شهر تجمع کردند. این اعتصاب و تجمع در اعتراض به کاهش دستمزد رانندگان از سوی دولت سرمایه است. همزمان جمعی از رانندگان کامیون در شهرهای گرگان، مرکز استان گلستان، و مهران در جنوب استان ایلام اعتصاب کرده‌اند. در گرگان رانندگان برای تجمع اعتراضی ۴روزه، خودروهای خود را در مسیر اتوبان گذاشتند و دست به تجمع زدند. درپی اعتصاب کامیونداران و کمبود سوخت دربرخی نواحی استان سیستان و بلوچستان، اتومبیل ها در شهر سراوان درمقابل پمب بنزین ها صف طولانی تشکیل دادند. روز های بعد اعتصاب رانندگان به شهرهای زرین شهر، اصفهان، زنجان، سمنان گسترش یافت. رانندگان اعتصابی در پایانه زنجان علیرغم دخالت های لباس شخصی های رژیم سرمایه تجمع اعتراضی خودشان را برگزار کردند. اعتصاب همگانی کامیون رانان و گردهمایی اعتراضی در شهرهای بالا، تجمع اعتراضي كاميونها در پايانه سمنان. تا روز دوازدهم شهریور ادامه یافت. اعتصاب به بخش های دیگر اصفهان، اراک، ساوه، خاش و سرخس گسترش پیدا کرد. روزهای سیزدهم و چهاردهم شهریور کارگران راننده در زنجان، ساوه ، گمرک سرخس، دامغان، مهدی شهر سمنان، ساری، آمل، قائمشهر، اصفهان و سردشت، نیشابور به اعتصاب و اعتراض ادامه دادند. کارگران راننده نیشابور تا روز بیستم شهریور در اعتصاب بوده اند.

3. رانندگان مینی‌بوس سرویس مدارس در شهرستان الوند در استان قزوین در اعتراض به تعیین پیمانکار توسط دولت سرمایه در آموزش پرورش استان قزوین، برای سرویس مدارس دست به اعتصاب و تجمع زدند.

4. روز سه شنبه 13 شهریور 97 کارگران پتروشیمی فارابی در ماهشهر به اعتصاب خود که در اعتراض به دستمزد پایین در نتیجه عدم اجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل از روز ۶شهریور آغاز کرده‌ بودند، ادامه دادند.

5. روز سه شنبه ۱۳شهریورکارگران منطقه۲شهرداری آبادان دراعتراض به عدم پرداخت ۴ماه دستمزد عقب افتاده شان دست به اعتصاب زدند و مقابل ساختمان مرکزی شهرداری این شهر تجمع کردند.

6. رانندگان تاکسی درون شهری پاوه در استان کرمانشاه روز سیزده شهریور بعلت پایین بودن دستمزدشان اعتصاب کردند.

7. روز چهارشنبه ۱۴شهریور۹۷ کارگران منطقه 2 شهرداری آبادان در اعتراض به پرداخت نکردن ۴ماه حقوق عقب افتاده شان دست به اعتصاب زده و این شهرداری را تعطیل کردند.

8. روز چهارشنبه ۱۴ شهریور ۹۷ كارگران فاز ٢٠-٢١ عسلويه در اعتراض بە عدم پرداخت ٧ ماه حقوق شان دست از کار کشیده و اعتصاب کردند.

9. پنج شنبه ۱۵ شهریور کارگران شهرداری منطقه چهار اهواز، برای سومین روز متوالی، در اعتراض به عدم پرداخت حقوق سه ماه خود، اعتصاب کردند. این اعتصاب کارگران در حالی ادامه دارد که پیمانکار سرمایه دار آنها را تهدید به اخراج از کار کرده است.

10. صدها تن از رانندگان تاکسی در اهر در اعتراض به پایین بودن نرخ کرایه پنج شنبه ۱۵ شهریور دست به اعتصاب زده و مقابل مرکزتاکسیرانی در این شهرتجمع کردند

11. کارگران پیمانکاری واحد تعمیرات برق و ابزار دقیق پالایشگاه دوم میدان گازی پارس جنوبی، امروز (۱۹ شهریور ۱۳۹۷) بعلت دریافت نکردن دو ماه دستمزد و نداشتن قرارداد در سال ۱۳۹۷ و عدم دریافت اضافه دستمزد در سال ۱۳۹۷ اعتصاب کردند. این در حالی است که این پالایشگاه در حال تعمیرات اساسی میباشد،کارگران از اتاقهای استراحت خود خارج نشدند و به سایت صنعتی وارد نگردیدند

12. کارگران شیفت صبح کارخانه پارس میلنگ (فولاد قزوین) واقع در تاکستان دوشنبه ۱۹ مرداد در اعتراض به اخراج همکارانشان و ۴ ماه مزد معوقه دست از کار کشیده و در محوطه کارخانه تجمع کرده‌اند.

13. دوشنبه۱۹شهریور رانندگان تاکسی در شهرستان آذرشهر،(آ‌ذربایجان شرقی ) بدلیل دستمزد پایین وبالا رفتن قیمت قطعات یدکی و عدم توانایی در تعمیر و نگهداری وسایل نقلیه، دست از کار کشیده ودرمقابل فرمانداری تجمع کردند.

14. کارگرا ن فاز13 کنگان پارس جنوبی در اعتراض به 4 ماه مزد معوقه و عدم پرداخت حق بیمه خود دست به اعتصاب زدند. کارگران میگویند با شروع مدارس برای تهیه هزینه نیازمندیهای مدارس فرزندانشان نیاز به دستمزد خود دارند و بخاطر تعویق در پرداخت آن دست به اعتصاب زده اند.

15. سه شنبه ۲۰شهریور ۹۷ تجمع بازنشستگان کشوری و پرستاران درمقابل سازمان برنامه وبودجه ، بازنشستگان یزد و در همین روز بازنشستگان کشوری در مشهد، کارگران بازنشسته بخش آموزشی بروجرد و کرمانشاه در اعتراض به وضعیت معیشتی خود دست به تجمع زدند.       

   کارگران ضد سرمایه داری