با وجودی که تضاد طبقاتی بین نیروی کار و سرمایه در ایران رو به رشد است و به حدتی رسیده که کمتر در تاریخ مبارزه طبقاتی در ایران شاهد آن بوده‌ایم اما پراکندگی، بی‌هدفی و عدم انسجام طبقاتی آن نیز رعب‌انگیز است. با وجودی که طبقه کارگر ایران به شکل بی‌نظیری در تاریخ مبارزاتی خود بر سینه تمامی نیروی‌های سرمایه مدار اعم از اصلاح طلب، رفرمیست و اصول گرا دست رد کوبیده اما تا تکیه بر قدرت طبقاتی خود، اعتماد به نیروی تاریخ‌ساز خود و ایجاد جنبش شورائی ضد سرمایه‌داری و ضد کار مزدی خود فاصله‌ای عظیم دارد. این تناقض و تعارض به خوبی در وضعیت جنبش روزانه کارگران چه در مراکز کار و چه در کوچه و خیابان قابل مشاهده است. مبارزات اعم از اعتصابات درون کارخانه‌ها یا شورش‌های خیابانی و خود‌انگیخته به همان سرعت که راه می‌افتند، وسعت می‌گیرند و موجی از امید پدید می‌آورند، به همان سرعت نیز خاموش می‌گردند. این افت و خیز، رفت و برگشت و درجا زدن به طرزی وحشتناک جنبش جاری طبقه کارگر را تهدید می‌کند. ظهور و افول ناگهانی و بدون نتیجه مبارزه کارگران از قدرت آن‌ها می‌کاهد و تهدیدی برای پویایی مبارزه طبقاتی است. وضعیت اعتصاب رانندگان کامیون حمل و نقل کالا چه در اوایل خرداد و چه در مرداد که اکنون روند اضمحلال را می‌گذراند یک نمونه بسیار گویا از این بی سر و سامانی است. بی‌شک موج جدید مبارزه طبقاتی دیر یا زود راه خواهد افتاد. همه چیز از آتش زیر خاکستر خبر می‌دهد. تضاد کارگران با سرمایه در وضعی است که دیر یا زود می‌بایست فاز تازۀ خود را تجربه کند. ما هفته اول مرداد شاهد 29 اعتصاب مراکز کار بودیم و اکنون طی هفته دو و سوم این ماه شاهد اعتصابات زیر بوده‌ایم.

  • کارگران قراردادی شرکت گسترش آهن راه آذربایجان ششمین روز اعتصاب خودرا پشت سر گذاشتند.
  • روز دوشنبه 8 مرداد 97 کارگران راه‌آهن زاگرس و لرستان به اعتصاب خودشان ادامه دادند. این کارگران که دو هفته است در اعتراض به عدم پاسخ‌گویی به مطالباتشان در اعتصاب هستند گفته‌اند به اعتصاب خودشان تا رسیدن به خواسته‌هایشان ادامه می‌دهند. کارگران راه‌آهن زنجان و کارگران راه‌آهن زاگرس مسیر حرکت قطارها را بستند و مانع حرکت قطارها شدند. کارگران راه‌آهن زاگرس در ایستگاه‌های سبز آب، اندیمشک و دوکوهه مسیر راه‌آهن را بستند و مانع از حرکت قطارها شدند. به دنبال اعتراضات گسترده کارگران شرکت راه‌آهن، دولت سرمایه‌داری اسلامی قرارداد پیمانکاری با شرکت ایران تراورس را لغو و شرکت راه‌آهن گستر را جایگزین آن کرده است. با وجود این کارگران راه‌آهن طی روزهای گذشته با تجمع در چندین ایستگاه قطار، مانع تردد آنها شدند و گفته‌اند به اعتصاب خودشان تا رسیدن به خواسته‌هایشان ادامه می‌دهند و به شرایط موجود تن نمی‌دهند. روز چهارشنبه ۱۷ مرداد ماه ۱۳۹۷ هرچند که معادل یک ماه از مجموع طلب سه ماهه معوقات مزدی‌شان پرداخت شده، آنها نگران وضعیت نامعلوم مابقی مطالباتشان هستند و در نواحی مختلف به اعتصاب واعتراضات خود ادامه می‌دهند.
  • رانندگان کامیون در مشهد، تربت حیدریه، قزوین، زرین شهر، بروجرد، نوشهر، اصفهان، رشت، انزلی، چالوس و کلاردشت در هشتمین روز اعتصاب همچنان از بارگیری امتناع می‌کنند و اعتصابشان ادامه دارد. رانندگان کامیون در شهرک صنعتی مبارکه اصفهان در سیزدهم مرداد به اعتصاب خود ادامه می‌دهند. بنا بر گزارش‌ها، با وجود پراکندگی اعتصاب رانندگان کامیونِ حمل کالا این اعتصاب در شهرهای تبریز، مراغه، ارومیه، اصفهان، زرین‌شهر، نجف‌آباد، ‌شهرکرد، لردگان، فرخ‌شهر، جاجرم، اهواز، خرمشهر، قزوین، بهبهان، شیراز، ممسنی، مرودشت، زرقان،‌کرمان، کرمانشاه، یاسوج، گرگان، خرم‌آباد، چالوس، ساوه، اراک، بندرعباس و یزد تا چهاردهم مرداد ادامه داشت و رانندگان کامیون در بوکان و نهاوند، مشهد، سبزوار و نیشابور هجدهمین روز (هجدهم مرداد) اعتصاب خودشان را ادامه دادند.
  • روز سه شنبه ۹ مرداد ۹۷ کارگران شرکت ملی حفاری اهواز در اعتراض به عدم دریافت معوقات مزدی‌اشان اعتصاب کرده و در مقابل این شرکت تجمع کردند.
  • روز جمعه۱۲مردادماه ۹۷ کارگران بخش‌های کشاورزی، تجهیزات، کارخانه، مهندسی، تحقیقات، حراست، امور اداری، امور مالی، بازرگانی، اداره کشاورزی و فنی مهندسی و خدمات شرکت نیشکر هفت‌تپه در اعتراض به عدم پرداخت دستمزد‌های معوقه و شرایط کاری سخت دست از کار کشیدند. این اعتصاب تا پانزدهم مرداد ادامه داشت.
  • کارگران تاکستان و خوراک دام شرکت هفت تپه به دلیل پرداخت نشدن دستمزدها‌شان در مقابل شرکت اعتصاب کرده و از ورود ماشین‌های شرکت جلوگیری کردند.
  • رانندگان تاکسی قرچک ورامین در اعتراض به کاهش دستمزد‌شان اعتصاب کرده و در مقابل فرمانداری این شهر تجمع کردند.
  • کارگران نفت فلات قاره واقع در جزیره خارک دوشنبه ۱۵ مرداد در اعتراض به کاهش دستمزدها به میزان ۵۰۰ هزار تومان دست از کار کشیدند و تجمع اعتراضی برپا کردند.
  • صبح روز سه شنبه ۱۶مرداد۹۷ همه کارگران گمرک تمرچین پیرانشهر در اعتراض به پرداخت نشدن یک سال و هفت ماه حقوق ماهانه‌شان، دست از کار کشیده و در محل کارشان اعتصاب کردند.
  • روز سه شنبه۱۶مرداد ۹۷ کارگران شرکت سینا گستر فاز۱۳پارس جنوبی در کنگان (استان بوشهر) در اعتراض به عدم دریافت مطالبات‌شان دست از کار کشیده و اعتصاب کردند.
  • صبح روز چهارشنبه ۱۷ مردادماه ۱۳۹۷، شماری از کارگران شهرداری سردشت، شاغل در بخش‌های مختلف ازجمله فضای سبز و خدمات، در اعتراض به عدم پرداخت معوقات مزدی خود دست از کار کشیدند و تجمع اعتراضی برگزار کردند.
  • کارگران راننده شرکت خلیج فارس دراعتراض به عدم پرداخت حقوق، قطع بیمه تکمیلی و بدنه خودروها دست از کارکشیدند.
  • روز پنجشنبه۱۸مردادماه۹۷ کارگران فروشگاه اینترنتی آکا در رفسنجان در اعتراض به پرداخت نشدن ۷ ماه حقوق عقب افتاده خود اعتصاب کرده و مقابل فرمانداری این شهر تجمع کردند.
  • روز شنبه۲۰مرداد ۹۷ کارگران راه آهن حوزه احمدآباد ناحیه هرمزگان در اعتراض به پرداخت نشدن حقوق و مزایا به اعتصاب خودشان ادامه دادند.

  • روز یکشنبه ۲۱ مرداد ماه ۹۷ تمامی باربران کارگر بازارچه مرزی شوشمی که حدود ۱۸۰ نفر هستند در اعتراض به سطح پایین دستمزد دست از کار کشیده و اعتصاب کردند.
  • روز یکشنبه ۲۱ مردادماه ۹۷ كارگران شهرداری دارخوين (شهری در بخش مرکزی شهرستان شادگان) در اعتراض به عدم دريافت دستمزدهای ۵ ماهه خود دست از کار کشیده و اعتصاب کردند.
  • کارگران ایران مال (بازار بزرگ ایران واقع در تهران) در اعتراض به ۷ ماه دستمزدهای معوقه خود روز یکشنبه دست از کار کشیده و اعتصاب کردند.