طوفان ویرانگر بحران سرمایه داری، اپیدمی مرگ آور کووید 19 مولود نکبت، ادبار و برهوت آفرینی سرمایه، عدم دسترسی کارگران به حداقل امکانات درمانی و حفاظتی برای مقابله با هجوم این بیماری مهلک، ابتلای چندین میلیونی و مرگ و میر  چند صد هزارنفری همراه با دنیای فقر، فلاکت، آوارگی، بی بهداشتی و بدبختی حاصل استیلای سرمایه داری، همه و همه به صورت کوه آسا بر زندگی کل توده های کارگر دنیا آوار است. در این میان وضعیت توده کارگر ایران از غالب مناطق جهان رعب انگیزتر، فاجعه بارتر و خرد کننده تر است. اینجا هر نفس کشیدن اعتراضی کارگران هم توسط فاشیسم اسلامی آماج حمام خون است، هیچ نوعی امکاناتی در اختیار کارگران برای حفظ جان خود از خطر بیماری موجود نیست. کل کارگران از خردسال تا لب گور مجبورند برای امرار معاش روزانه، برای تأمین هزینه درمان و دارو، برای سیر تا پیاز «زندگی» به کار در هر شرایطی حتی در میان طوفان تاخت و تاز کووید 19 تن به کار شاق دهند و خطر مرگ را به جان خرند. در چنین وضعی کارگران بخش درمان از همان آغاز با اراده ای استوار، عزمی راسخ، عظیم ترین فداکاری ها، تحقیر مرگ و تکریم شرف انسانی به پا خاستند تا در میان آتش و خون آفریده سبعیت ها و جنایت آفرینی های سرمایه داری و فاشیسم اسلامی سرمایه، از جان همزنجیران خویش دفاع کنند. آن ها در این گذر دست به پرشکوه ترین ایثارگری ها زدند، از جان خویش گذشتند تا پاسدار جان انسان ها باشند. کشته ها دادند تا دیگران را از مرگ برهانند. شمار واقعی جان باختگان این بخش طبقه کارگر مسلما از هزار افزون است. آنچه ما در اینجا در بیست و چهارمین متن تکمیلی آمار کشتگان کادر درمان (بین 25 مرداد تا 24 شهریور 1400، اطلاعات قبل را در شماره های قبلی نشریه علیه سرمایه می یابید) می آوریم صرفا در برگیرنده نامهائی است که توانسته ایم از تاریکی زار مالامال از سانسور، خفقان، کنترل، بریدن زبان ها، شکستن قلم ها و دوختن دهن ها بیرون آریم.

773زهرا عسکری کارشناس جوان بیمارستان لنگرود774محمد حسین سالاری متخصص پروتز دندان یزد
775امیر حسین ایروانی دندانپزشک همدان776زهرا رفیعی متخصص اتاق عمل بیمارستان علوی
777زهرا پیر احمدی کادر درمان بیمارستان پاوه778منصور کریمی بابااحمدی پزشک عمومی اهواز
779مهدیه مظاهریان رزیدنت قلب بیمارستان تهران نهمین رزیدنت780فاطمه السادات میر دیلمی پرستار مرکز درمانی گرگان
781زهرا مهدی پور کادر درمان بیمارستان فولاد شهر782محمد باقر طباطبایی متخصص جراحی قلب بیمارستان رجایی
783فاطمه عامری پرستار جوان بیمارستان بندر عباس784میترا کلبادی نژاد پرستار جوان مرکز بهداشت ساری
789محمد حاتمی پرستار جوان بیمارستان اسکو تبریز790جهاندار رستم خانی پرستار بیمارستان ایلام
791محمد علی فهیمی متخصص طب اورژانس اهواز792محمد ابراهیم میر حسینی متخصص بیهوشی بیمارستان مشهد
793حسین سرهنگ نژاد متخصص اورولوژی بندر عباس794هومن چهره نگار پزشک عمومی بیمارستان لاهیجان
795زهرا ترابی پرستار درمانگاه امام رضا شیراز796امین غلام زاده متخصص اورژانس تهران
797عبدالجلیل غیادی پزشک عمومی گلستان798مریم شبیه زاده پرستار باردار بیمارستان تبریز (هشتمین باردار)
799مهدی صادقی کادر درمان بیمارستان بقیه الله800مریم خزل پور متخصص مامایی مرکز سلامت یزد
801بابک مهشیدفر متخصص اورژانس بیمارستان رسول اکرم802محسن احمدی قمی پزشک عمومی درمانگاه همدان
803محمد پورمند متخصص اورژانس چابهار804راضیه داوودی پرستارجوان وباردار بیمارستان سینا
805آناهیتا شهراسبی رزیدنت باردار بیمارستان شیراز (دهمین باردار)806یاسمین الهی رزیدنت دانشگاه علوم پزشکی اهواز
807صابر مولودی رزیدنت علم پزشکی رفسنجان808شهلا حیدری کمک بهیار بیمارستان اصفهان
809محمد رضا عبدالوند بهیار 25 ساله بیمارستان تویسرکان810محمد رحمان برهانی متخصص طب توان بخشی رشت
811نازیلا سادات صالحیان پرستار جوان بیمارستان اصفهان812فرح پیرویان متخصص قلب کودکان بیمارستان شیراز
813قاسم فلاح متخصص تصویربرداری بیمارستان تهران814مسعود اصفهانی رزیدنت علوم پزشکی تهران
815عبد االله پورمند پرستار بیمارستان ایلام816محمد معینی نجف آبادی کادر دارویی بیمارستان اصفهان
817صفدر امیری تکنسین آزمایشگاه بیمارستان گلستان اهواز818نادعلی سیاه کمری کادر درمان بیمارستان طالقانی پاوه

برخی گزارشات حوزه درمان سرمایه

25 شهریور اخیرا تاجرنیا معاون نظام پزشکی علت تاخیر در خرید واکسن خارجی، را پیش خرید واکسن برکت به قیمت هر عدد ۲۰۰هزار تومان اعلام کرد. بدین معنی برکت معادل ۴۷ دلار خریداری شده حال آن که واکسن آسترازنکا 4 دلار و واکسن فایزر 30 دلار بوده است.

24 شهریور مینو محرز، از دست‌ اندرکاران واکسن برکت که سال گذشته ادعا می‌کرد پیش‌از نوروز ۱۴۰۰ واکسن ایرانی به همه می‌رسد و واکسن‌های غربی مخصوص خودشان است و به درد ما نمی‌خورد، اکنون می‌گوید که چرا وزارت‌ بهداشت به فکر وارد کردن واکسن خارجی نبود. او که مسئول کارآزمایی بالینی واکسن برکت است اکنون در گفت‌وگو با روزنامه شرق گفته است: «مسئولان وزارت بهداشت نباید از همان ابتدا، روی واکسن تولید داخل حساب باز می‌کردند و باید فکری برای واردات بیشتر واکسن می‌کردند.»!! گفته می شود واکسن برکت که ساخته سپاه است پیش از تولید، واکسن خود را به مبلغ یک میلیارد دلار به دولت پیش‌فروش کرده بود. خامنه ای نیز با تصویر مدعی بود که واکسن برکت می زند.

24 شهریور معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی کردستان گفت: تاکنون ۱۲ بیمار مبتلا به قارچ سیاه در استان شناسایی و در بیمارستان کوثر سنندج بستری و تحت مداوا هستند. گفته می شود در سراسر ایران 500 بیمار مبتلا به بیماری کشنده قارچ سیاه در بیمارستان ها بستری هستند.

22 شهریور مسعود پزشکیان، عضو کمیسیون بهداشت و درمان ایران و وزیر پیشین بهداشت در مصاحبه با وبسایت عصر ایران گفت آمار مرگ و میر روزانه ناشی از کرونا در ایران بین ۸۰۰ تا ۱۵۰۰ نفر است. او گفت “اگر دو درصد مرگ و میر در تعداد کسانی که مبتلا می‌شوند وجود داشته باشد با ۴۰هزار مبتلا روزانه بین ۸۰۰ تا ۱۲۰۰ نفر جان‌شان را از دست می‌دهند آن هم اگر درست درمان و مراقبت کنیم”.

19 شهریور حیدر محمدی مدیر کل اداره دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو درباره برخی اخبار مبنی بر اینکه مجوز مصرف اضطراری واکسن فخرا صادر شده است، اظهار کرد: واکسن فخرا فقط مجوز ورود به کارآزمایی بالینی فاز سه را گرفته و مجوز مصرف اضطراری نگرفته است. این در حالی است که روز گذشته وزیر دفاع رژیم سرمایه از صدور مجوز مصرف اضطراری واکسن فخرا خبر داده و گفته با کسب مجوزهای لازم از وزارت بهداشت، فخرا فاز 3 کار آزمایی بالینی خود را آغاز کرده و مجوز مصرف اضطراری و عمومی را کسب نموده و طی روزهای آینده در سبد واکسیناسیون عمومی قرار می‌گیرد.

18 شهریور پرستاری چنین گزارش می دهد : «این دستهای خاک آلود شریف، دستهای یک کارگر ساختمانی جوان مبتلا به کرونا و بابای دوتا بچه ست، که با وجود علائم شدید ابتلاء به کرونا تا لحظه ای که میتونست نفس بکشه برای یک لقمه نان سر ساختمان رفت و کارگری کرد؛ وی از هفته ی پیش علامت دار شده و علیرغم توصیه ی پزشک به استراحت و مراقبت، تا امروز سر کار ساختمان حاضر بوده، امروز اول صبح با حال خیلی بدتر باز میاد سر کار و به محض اینکه میره رو داربست، سرش گیج میره و سقوط میکنه (از ارتفاع کم) او توسط همکارانش با کمک اورژانس میارنش بیمارستان که بخاطر وضعیت وخیم تنفسی بلافاصله اینتوبه میشه و بعد از ترمیم جراحات و بخاطر درگیری شدید_ریه تحت ونتیلاتور در آی سی یو بستری میشه! با توجه به شواهد بالینی امید زیادی به ماندنش نیست!»

16 شهریور کار پرستاران در ایران سخت پر استرس، همراه با ساعات طولانی، پرمخاطره است و دستمزد آن ناچیز و اغلب چند ماه مصادره می شود یا با فاصله زمانی طولانی یک یا دو ماه آن پرداخت می گردد. عده پرستاران نسبت به بیماران بسیار کم است. وضع در شهرهای دورافتاده و فقیر به مراتب بدتر است و وزارت بهداشت قادر به جذب نیرو نیست. به گفته مدیران سرمایه در این حوزه، استاندارد در برخی نقاط دنیا چهار پرستار به ازای یک تخت است: «ما در پایین ‌ترین حد استاندارد ۲،۵ پرستار به ازای هر تخت را در نظر گرفتیم که حتی به این عدد هم نرسیدیم». رقمی که به گزارش ایسنا در مناطق محروم از این نیز کم ‌تر و حدود ۰،۸ به ازای هر تخت است. در برخی استان‌ها و شهرستان‌ها ۲۵ بیمار را یک پرستار مراقبت می‌کند. حتی در پایتخت در برخی بخش‌ها ۱۵ بیمار بدحال توسط یک پرستار رسیدگی شده‌اند. دبیر خانه پرستار: ایران نیازمند جذب ۱۵۰هزار پرستار است تا به کف استانداردهای بین‌المللی برسد. بر اساس آمار رسمی، حدود ۱۲۰ هزار پرستار در ایران مبتلا به کرونا و بیش از ۱۳۰ نفرشان قربانی شده‌اند!!.

10 شهریور رئیس هیات مدیره نظام پرستاری ایران ابتلای بیش از صد هزار نفر از پرستاران به ویروس کرونا از آغاز شیوع این بیماری در کشور را تایید کرده است.

10 شهریور به گفته پزشک فوق تخصص بیمارستان “رسول اکرم” ۳۰ درصد مبتلایان به قارچ سیاه که به دلیل ابتلا به کرونا دچار این بیماری شدند، به دلیل درگیر شدن مغز جان باختند. دکتر صالح محبی فوق تخصص گوش، حلق و بینی با اعلام خبر جان باختن ٣٠ درصد مراجعین مبتلا به قارچ سیاه، گفت: ۵۰ درصد مبتلایان با اقدامات درمانی کنترل شدند و ۲۰ درصد دیگر مبتلایان تحت اعمال جراحی قرار گرفتند. وی اظهار داشت: این بیماری بر سینوس‌ها، مغز و ریه‌ها تاثیر می‌گذارد و به سرعت از آنجا به صورت، فک، چشم‌ها و مغز گسترش می‌یابد. قارچ جریان خونی را که بافت عفونی از آن می‌گذرد، مسدود می‌کند.

8 شهریور علیرضا زالی، فرمانده ستاد کرونای تهران،‌ در ارتباط با شیوع سویه لامبدای کرونا هشدار داد و گفت: «اخیرا موردی را در یکی از بیمارستان‌های تهران با توجه به سفر خارجی که داشت مشکوک شدیم».

7 شهریور یک رزیدنت از شرایط کار چنین می نویسد : فشار کاری هولناک بر جسم و روان رزیدنتها و شرایط جهنمی محیط کار و تحصیل، فقط ظرف پنج ماه گذشته ۹ نفر از این نخبگان جوان را به کام مرگ فرستاد! آماری تکان دهنده و نیازمند راه حل اساسی! کسیکه با هزار امید و آرزو و با تمام تلاش و پشتکار خود را به رشته ی پزشکی برساند، دوران مشقت بار و طاقت فرسای عمومی را طی کند، از سد عظیم آزمون دستیاری عبور کند، قطعا آدم ضعیفی نیست و به جرات میتوان گفت تاب آوریش در مقابل سختیها از نُرم جامعه بالاتر است! در دوران رزیدنتی چه بر آنها میگذرد که تاب نمی آورند و میشکنند؟ در قتلگاه بیمارستان ها چه بر سر جگرگوشه های مردم می آورید که صبح از پاویونها جسم بی جانشان را بیرون میکشید؟ چند جوان دیگر باید در این جهنمی که تا به آن وارد شوی نه راه پس داری نه راه پیش، قربانی شوند تا بفهمید این سیستم کهنه ی زنگ زده دیگر جوابگو نیست؟ بحرانهای این سیستم فرسوده روز به روز نمایان تر و بزرگتر میشوند و متولیان این سیستم ناکارآمد برای عبور از بحرانها و حل مسائل هیچ راه حلی جز فشار حداکثری بر نیروی انسانی ندارد!! تمام مشکلات و کاستیها و سوءمدیریت های سیستم را با فشار بر نیروهای زیردست میپوشانند! عواقب این فشارها بر جسم و روح جگرگوشه ی مردم و نیروی کار مهم نیست؛ مهم سیستم است که باید به هرقیمتی بگوید بی نقص است! دوستانمان هم اکنون در توییتر با هشتگ #بیمارستان_قتلگاه_رزیدنت صدای بی‌صدا ترین قشر کادر درمان هستند.

6 شهریور حمید جنگی‌اقدام، عضو هیئت مدیره نظام پزشکی ارومیه اعلام کرد؛ از ابتدای شیوع ویروس کرونا در دو سال اخیر ۴۰۰ نفر کادر پزشکی که ۱۷۰ تن از آنها پزشک بودند، در اثر ابتلا به کرونا جان خود را از دست داده‌اند.

5 شهریور فریبا ویسی، رییس بیمارستان «دکتر محمد کرمانشاهی» کرمانشاه، اعلام کرد تنها در مردادماه حدود چهارهزار کودک و نوزاد مشکوک به کرونا به این بیمارستان مراجعه کرده‌اند. او افزود: «این آمار نگران‌کننده است و قطعا تعداد بیشتری از کودکان و نوزادان هستند که شناسایی نشده و مراجعه نکرده‌اند»

3 شهریور روزنامه جوان به نقل از استاد اپیدمولوژی دانشگاه علوم پزشکی تهران (کوروش هلاکویی نائینی، استاد آمار و اپیدمولوژی) نوشت که آمار مرگ‌ و میر کرونا در ایران هفت برابر آمار رسمی است.

2 شهریور رئیس مرکز تخصصی کودکان بیمارستان اصفهان : مرگ ۵۲ کودک در اصفهان به دلیل مبتلا  شدن به کرونا در یک سال و نیم گذشته و بستری شدن 40 کودک در این بیمارستان طی روزهای اخیر!

27 مرداد رئیس دانشگاه علوم پزشکی اهواز: تعداد بیماران بستری در بیمارستان‌های خوزستان به ۲ هزار و ۶۴۵ نفر رسیده است که این رقم تاکنون بالاترین تعداد بیمار بستری در استان بوده است. ورودی بیمارستان‌ها در روز چهارشنبه ۸ هزار و ۹۹۰ مورد بوده است. همچنان روند صعودی بیماری ادامه دارد و همکاران ما بیش از توان در حال فعالیت و ارائه خدمات هستند.

‌  

اخبار اعتراضات کارکنان حوزه درمان سرمایه

1 شهریور 1400 تجمع پزشکان و پرستاران بیمارستان روحانی بابل  در جلوی درب بیمارستان در اعتراض به پرداخت نشدن معوقات مزدی.

1 شهریور تجمع اعتراضی پرستاران تامین اجتماعی تهران و ساری درمقابل این سازمان به سطح نازل دستمزدهایشان.

8 شهریور روز دوشنبه هشتم شهریور کارکنان طرح‌ تحول سلامت خوزستان در اعتراض به عدم تبدیل وضعیت شغلی پس از ۷ سال کار، عدم پرداخت حق کرونا و فوق‌العاده ویژه و دیگر مزایا مقابل استانداری خوزستان دست به تجمع زدند.

9 شهریور کارکنان مرکز بهداشت شهرستان شیراز، روز سه شنبه/۹ شهریور در اعتراض به پرداخت نشدن معوقات مزدی، اضافه‌کاری و کارانه‌ها، عدم پرداخت سختی کرونا و سطح نازل دستمزد در محوطه این مرکز تجمع کردند.

چهارشنبه ۱۰ شهریور ۱۴۰۰،جمعی از کارکنان شرکتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان، در اعتراض به عدم امنیت شغلی، دستمزدهای نازل و معوقات مزدی خود، در مقابل ساختمان استانداری در سنندج، تجمع اعتراضی کردند.

#شورایی_وضد_سرمایه_داری_متشکل_شویم

#مراکزکاررا_تعطیل_و_بهداشت_و_درمان_را_رایگان_سازیم

#متحدوشورایی_واکسن_کرونارا_رایگان_سازیم

#کارگران_ضد_سرمایه_داری  کارگران ضد سرمایه داری