روز دوشنبه ۱ فروردین ۱۴۰۱، شماری از کارگران فضای سبز و خدمات شهری شهرداری چابهار در اعتراض به سطح نازل دستمزدهای خود دست به تجمع زدند.

اعتراض معلمان حق التدریسی مرحله سومِ استان لرستان به مسؤلین اداره آموزش و پرورش که به بهانه‌های مختلف از صدور احکام معلمان ممانعت  و در صدور احکام و واریز حقوق پیمانی آن ها عمدا تعلل می‌کنند.

اعتصاب رانندگان بخش دولتی سازمان اتوبوسرانی مشهد، که از روز سه‌شنبه ۲۴ اسفند ماه، در اعتراض به عدم رسیدگی مسئولین به وضعیت شغلی و معیشتی خود آغاز شده است، تا دوم فروردین کماکاًن ادامه دارد. رانندگان که تعداد آنها به ۱۰۰ نفر می‌رسد در اعتراض به عدم پرداخت مطالباتشان، از خارج کردن اتوبوس‌ها از توقفگاه و فعالیت در خطوط و سرویس‌دهی به مردم خودداری کردند. آنها می گویند، سازمان اتوبوسرانی شهرداری مشهد با به کار گرفتن اتوبوس‌های سازمانی به عنوان ابزاری برای شکستن اعتصاب رانندگان سعی دارد رانندگان اعتصابی را به سر کار بازگرداند.

کارگران واحد نگهداری ابنیه فنی راه آهن تهران روز یکشنبه ۷ فروردین ماه در اعتراض به عدم پرداخت مطالبات معوقه خود دست به تجمع زدند.

رانندگان خودروهای سنگین ناوگان حمل و نقل جاده‌ای و باربری کشور، روز یکشنبه ۱۴ فروردین ماه، دست از کار کشیده و اعتصاب کردند. این اعتصاب در شهرهای کرمانشاه، تهران، کرمان، خرم آباد و پل دختر با خواست بیمه و بیمه تکمیلی، افزایش دستمزدها و قطع دست دلالان صورت گرفته است.

کارگران پتروشیمی ایلام واقع در شهرستان چوار، روز یکشنبه ۱۴ فروردین ماه در اعتراض به عدم دریافت عیدی و پاداش پایان سال خود دست به تجمع زدند.

روز یکشنبه ۱۴ فروردین‌ماه کارگران شرکت سایپا آذربایجان دست به اعتصاب زدند. علت اعتصاب کارگران «فروش شرکت سایپا آذربایجان» است. در صورت فروش این شرکت ۶۰۰ کارگر بیکار خواهند شد.

تعدادی از کارگران فصلی منطقه یک آبفای اهواز روز یکشنبه ۱۴ فروردین ماه در اعتراض به سطح نازل دستمزد، عدم پرداخت اضافه کاری، حقوق شیفت و وضعیت نامطمن استخدامی خود مقابل استانداری خوزستان تجمع کردند. این کارگران اضافه می‌کنند: عیدی و سنوات سال ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ پرداخت نشده و به‌جای آن تهدید به اخراج شده اند.

کارگران شهرداری رشت در اعتراض به کاهش دستمزد، کسر مزایا و عدم تبدیل وضعیت استخدامی در مقابل ساختمان استانداری گیلان تجمع کردند.

بازنشستگان شرکت مخابرات سه شنبه ۱۶ فروردین در شهرهای اردبیل، سمنان، کرمانشاه، سيرجان، اصفهان، تهران، رشت، زنجان، اهوازو یزد در اعتراض به عدم پرداخت معوقات مزدی و سطح نازل دستمزدهای خود در محل این شرکت تجمع کردند.

جمعی از کارگران قرار دادی اداری در مجموعه شهرداری رشت در اعتراض به عدم  قرار داد کارمستقیم و کاهش دستمزد ومزایا تجمع کردند.

روز هفدهم فروردین کارگران روزمزد پتروشیمی چوار ایلام در اعتراض به عدم پرداخت دستمزد و مزایای کامل، سطح نازل دستمزد و سختی کار وعدم درفت عیدی و پاداش و سنوات مقابل استانداری این استان تجمع کردند. این کارگران که پانزده روز کار و پانزده روز مرخصی دارند؛ در ارتباط با دلایل اعتراض خود گفتند: ما حدود ششصد نفر هستیم که با شرایط خیلی سخت کار می‌کنیم در واقع با شرایط سه شیفت اما با قرارداد کارگر ساده! ما خواهان  تعیین تکلیف‌مان هستیم و می خواهیم جزو چارت سازمانی پتروشیمی باشیم.

کارگران شرکت ایران مایه تبریز روز چهارشنبه ۱۷ فروردین ماه در اعتراض به ادامه‌ بلاتکلیفیِ خود و وضعیتِ شرکت دست به تجمع زدند. کارخانه‌ی ایران مایه تبریز در سال ۱۳۸۷ به یک شرکت ترکیه‌ای – فرانسوی واگذار شد اما این کارخانه اوایل سال ۱۴۰۰ به بهانه‌ی ضررده بودن، رو به تعطیلی رفت و کارفرما ۱۵۰ کارگر که هر کدام سابقه‌ی بالای ۱۰ تا ۱۵ سال داشتند را اخراج کرد.

روز چهارشنبه‌شب ۱۷ فروردین، حدود 60 نفر ازکارگران شهرداری بهبهان، بدلیل عدم پرداخت دستمزد اسفند ۱۴۰۰ دست از کار کشیده و در میدان هلال احمر بهبهان تجمع کردند.

روز پنجشنبه ۱۸ فروردین نیز تعدادی از کارگران کشت و صنعت لرستان، برای دومین روز متوالی در اعتراض به شرایط جدید کارفرما در تمدید قرارداد‌ها  و  سطح کم دستمزد دست به اعتصاب زده و تجمع اعتراضی برپا کردند. قرار بوده حداقل دستمزد کارگران در سال ۱۴۰۱بالا رود مسئولان کشت و صنعت لرستان در قراردادهایی متفاوت با دستمزد شورای کار که سطح آن مورد اعتراض کارگران است، تمدید قراردادهای کارگران را مشروط به موافقت با شرایط جدیدی از جمله کار حجمی، برون سپاری به پیمانکاری و غیره کرده و به کارگران اطلاع داده‌اند که در صورت مخالفت با شروط جدید می‌توانند تسویه حساب کنند.

تجمع اعتراضی کارگران حوزه درمان که بدون سهمیه نامیده می شوند در شهرهای کرمانشاه، اصفهان، سبزوار و سنندج در مقابل ساختمان استانداری در اعتراض به تعدیل کارکنان. این کارکنان می گویند ما همان کارگرانیم که بدون هیچگونه امنیت شغلی به کمک توده مردم کرونا زده  آمدیم و از جان خود و خانواده خود گذشتیم.  نیروهایی که صفر کیلومتر خطاب میشوند و با تمام این ناملایمات ها خم به ابرو نیاوردند و لحظه ای سنگر مبارزه با کرونا رو ترک نکردند. ما همان نیروهاییم که اکنون با فروکش کردن نسبی کرونا پایان طرح خورده میشوند و عذرمان  رو میخواهند.

کارگران ایران تایر روز یکشنبه ۲۱ فروردین در خیابان پاستور در اعتراض به عدم امنیت شغلی، عدم پرداخت دستمزد و سطح نازل دستمزد. کارگران می گویند : دیروز سر کار رفتیم اما اطلاعیه‌ای روی بُرد زده بودند که تا اطلاع ثانوی، کارخانه تعطیل است. کارخانه ایران تایر، حدود هزار کارگر دارد؛ این کارگران در دوران ورشکستگی و رکود که بیش از دو سال به درازا کشیده، دستمزد آن‌ها تقلیل یافته است؛ با شرایط موجود، پرداخت مزد فروردین ماه در ابهام است. در جریان این تجمع  یگان ویژه سرکوب به تجمع کارگران یورش برده و با تهدید و ضرب و شتم تلاش کرد کارگران معترض را پراکنده کند.

روز یکشنبه ۲۱ فروردین ۱۴۰۱ بازنشستگان و مستمری ‌بگیران تأمین اجتماعی قزوین، کرمانشاه، اصفهان، تبریز، کرمان، اراک، کرج، رشت، تهران، اهواز، شیراز، یزد و سمنان مقابل اداره کل تأمین اجتماعی استان دست به تجمع اعتراضی علیه سطح نازل دستمزدهایشان زدند. بازنشستگان و مستمری بگیران تأمین اجتماعی نسبت به سطح نازل حقوق و مستمری‌ها، مشکلات بیمه تکمیلی و وضعیت بد معیشتی خود معترض هستند. بازنشستگان صنعت نفت شهرهای تهران، اهواز، کرج، کرمانشاه بطور جدا گانه مقابل صندوق بازنشستگان تجمع اعتراضی علیه سطح نازل مستمری زدند!

کارگران شرکت نفت و گاز گچساران روز دوشنبه ۲۲ فروردین ماه با خواست تثبیت نوبت کاری ۱۲ ساعته در مقابل اداره مرکزی این شرکت در گچساران تجمع کردند.

تجمع رزیدنت های دانشکده دندانپزشکی شیراز و دانشکده دندانپزشکی تهران در اعتراض به عدم افزایش دستمزد رزیدنتی.

کارکنان اداره امور مالیاتی در چند شهر در اعتراض به پایین بودن دستمزد خود، امروز ۲۳ فروردین ماه، در مقابل سازمان امور مالياتی شهر‌های مختلف، دست به تجمع اعتراض‌ زده‌اند.

روز سه ‌شنبه ۲۳ فروردین ماه، جمعی از اعضای کادر سلامت مجتمع های خصوصی دانشگاه علوم پزشکی تبریز مقابل استانداری آذربایجان‌شرقی در اعتراض به عدم پرداخت ۵ ماه دستمزد معوقه، حذف شرکت های پیمانکاری و تبدیل وضعیت شغلی دست به تجمع اعتراضی زدند.

روز سه ‌شنبه ۲۳ فروردین ماه، گروهی از توده های سپرده گذار موسسه کاسپین رشت در مقابل این موسسه دست به تجمع اعتراضی زدند. این سپرده‌گذاران بار دیگر برای اعتراض به عدم بازگرداندن سپرد‌های خود که توسط مؤسسه کاسپین متعلق به نهاد سپاه پاسداران به یغما رفته، مقابل شعبه سرپرستی این مؤسسه در این شهر دست به تجمع زدند.

کارگران صفافی انبار که مسئولیت چیدن بسته‌ها، کیسه‌ها و کارتن‌ها در شرکت کشت و صنعت کارون را دارند در اعتراض به عدم تبدیل وضعیت شغلی و عقد قرارداد با شرکت صبح روز سه شنبه (۲۳ فروردین ماه) دست به تجمع زدند.

  #شورایی_وضد_سرمایه_داری_متشکل_شویم  #کارگران_ضد_سرمایه_داری

فروردین 1401